jueves, 13 de noviembre de 2014

OSOS y GATOS / BEARS and CATS


Salí de mi trabajo ,,, eran más de las 8 de la noche   y estaba apurado porque  una amiga me había invitado a una sesión de  Arte-Terapia   y comenzaba a las 7.00 p.m. Estaba  retrasado... felizmente avisé con tiempo que llegaría tarde.

En el taxi  , seguía repasando mentalmente los temas del trabajo  y pensaba :  "...  Llevo más de 20 años  en este Banco...toda una carrera !!!.... Con tanta experiencia  que otro  cambio  me tocará ? ya habré llegado al tope de mi carrera ? "


Llegué a la casa de mi amiga y habían como 12 personas  y un  maestro que las estaba dirigiendo...
rápidamente saludé a todas sisn hacer mucho ruido y  me acomodé  al fondo de la sala.
El  maestro se acercó y me dijo :
Toma un poco de Arcilla .... y haz 2 figuras ... la figura de un animal que te guste y  la figura de un animal que no te guste.
Yo que estaba Impecable con mi camisa blanca , corbata , y gemelos ... no me hizo mucha gracia  embarrarme las manos con la arcilla .....


Mientras me  quitaba la corbata y arremangaba la camisa.... pensé :  "Mi animal favorito... EL OSO ...
y el animal que no me gusta ??  que  dificil.... "

Ya me había arremangado, ya tenía la arcilla ... pero no se me ocurría  un animalito que no me gustara.... y se pasaban los minutos... entonces ZAS !! ... se me ocurrió EL GATO .


Entusiasmado  me puse a hacer el gato. .. y comencé con las patitas, luego con la cola, y los bigotes... etc ,,, cuando me di cuenta ya se me había agotado el tiempo .... y todavía no había hecho el OSO.


Terminé los ultimos toques del gato y a toda prisa hice el oso... ya no tenía tiempo para los detalles ni nada... acabé con las justas y presenté  El GATO y EL OSO.


El maestro Dijo :
"Por favor  explica cada una de las figuras  "


y yo comencé a decir.. " El OSO  es un animal bondadoso, generoso, tierno , sonriente y con muchas cualidades humanas.... y esas cosas son las que me gustan de mi.  El GATO  es un animal solitario, distante, inexpresivo,  y esas son las cosas que no me gustan de mi .


Ni bien había terminado  de hablar .... se me vino a la mente una explicación diferente....  estos animalitos no solo pueden representar como soy ... tambien pueden representar   que estoy haciendo con mi tiempo día a día...


Es decir me había pasado el 80 % del tiempo haciendo un gato  que no me gustaba , y todavía  con precisión y esmero ,  y el 20% del tiempo restante lo dediqué  a hacer el oso que si me gustaba y lo había hecho de cualquier forma por falta de tiempo.


Eso me estaba pasando con mi vida ...  me pasaba 12 horas en el banco haciendo GATOS, y como mucho  dedicaba 4 horas al día  a  hacer OSOS   , las cosas que si me gustaban , como enseñar, coaching, escribir en mi blog... etc.


Me quedé pensando en eso  esa noche...


A la mañana siguiente  llegué a mi oficina  y  una compañera de trabajo me dijo:


"...Iván , Yo te escucho hablar de tus alumnos, de tus coachees y de tus fans ,  y tu rostro se ilumina, los ojos te brillan !!! . Has pensado en renunciar al banco y dedicarte 100% a eso? "


Al poco tiempo dejé el banco para dedicarme al Coaching, la docencia, el blog y las conferencias...


y ahora te pregunto .... a que dedicas tu tiempo ? a hacer osos o a hacer  gatos ?


Cómo sería tu vida si dedicaras más tiempo a hacer aquellas cosas que e apasionan , aquellas cosas que hacen que aflore lo mejor de ti ? .


-------------------------------------------------------------------------------------------------------




BEARS and CATS



I left work at around 8pm in a hurry and worried because a friend had invited me to a session of Art-Therapy that began at 7pm. I was so late!… Fortunately I’ve warned her in advance that I would arrive behind schedule.

In the taxi, I continued thinking about work and thought: "... I’ve been working at the bank for more than 20 years … what a career I have! …. With so much experience, what other changes will come for me? Have I already reached the top of my career? "


I arrived at my friend’s house and there were about 12 people and a teacher who was instructing them…
quickly I greeted all quietly and found a place at the back of the room.
The teacher approached me and he said:
“ Take a bit of clay and make  2 shapes… one of an animal that you like and one of an animal that you don’t like.”


Getting my hands dirty with clay didn’t look fun at all
for me, who  was  dressed impeccably, with my white shirt, necktie and cufflinks …

While I took off  my tie and  rolled up my shirt’s sleeves…. I thought: “My favorite animal… THE BEAR…
and what about the animal that I do not like? That’s difficult…. "

I already had rolled up my sleeves, I had the clay on my hands… but no animal shape of the one I didn’t like was happening …. and the minutes were running… and then ZAS! ... the CAT came to me.


Excited I started to make the cat. .. so I began with the little legs,  the tail, the moustaches… and so on.. when I realized that I had exhausted nearly all  the time given…. and I  hadn’t done  the BEAR yet!!.


I quickly finished the last touches on the cat and as quickly as possible I made the bear…I didn’t have time to make any details or anything special … I just finished it and I displayed the CAT and the BEAR.


The teacher said:
“Please  explain each shape”


and I began to say. “The BEAR is kind, generous, tender, smiling animal with many human like qualities…. and those are the things that I like about myself. The CAT is a solitary, distant, inexpressive animal, and those are the things I do not like about myself.


I hadn’t finished speaking when…. a different explanation came to my mind…. these little animals not only can represent me… they can also represent what I am doing with my time daily …


That is to say, 80% of my time I had been making a “cat” that I didn’t like   accurately and with so much care, and the remaining 20 % of my time I had dedicated to make the bear that I liked in a rush because I had run out of time.


That was happening with my life… I was spending 12 hours in the bank doing CATS, while dedicating  4 hours, at the most,  to do  BEARS, the things that I liked, like teaching, coaching, writing in my blog… etc.


I kept thinking about that that night…


The following morning I arrived at my office and a fellow worker said to me:


“… Iván, I listen to you speak about your students, your coachees and your fans, and your face is illuminated, your eyes shine! . Have you thought about dedicating yourself 100% to that and quitting the bank? "


Soon after I let the bank to dedicate myself to do Coaching, teaching, writing on my blog and do conferences…


and now I ask you….  what do you dedicate your time to? to do bears or to do cats?


How would your life be if you dedicated more time to do the things that your passionate about, those things that bring the best out of you? .