miércoles, 3 de diciembre de 2014

Hazte conocer !! / Let yourself be known!

Eran las exposiciones finales ....  mis alumnos iban exponiendo en grupos de 4  por 30 minutos cada grupo.... ya  estaba exponiendo el último grupo ... eran como las 10.00 de la noche.


El último grupo terminó de exponer y  los alumnos se retiraron de la clase  mientras yo terminaba de ingresar las notas en mi registro.


En ese momento se me acercó uno de los alumnos.. y me llamó la atención no haberlo visto  exponiendo en ningún grupo.


Me dijo :  "Profesor  yo no tengo grupo he hecho el trabajo solo .  Aquï le he traïdo mi trabajo y quisiera exponerlo "


Me quedé mirándolo  un momento  y luego le dije:
"Este trabajo final es en grupo y eso estaba claro desde el primer día de clases"
El alumno Respondió.


"Si profesor pero yo no vine a la primera clase y nadie me avisó "


Le dije : "y tu no te comunicaste con tus compañeros  ? "


"No profesor  yo no los conozco a mis compañeros. "
Respondió  él  y yo me quedé pensando un momento antes de decirle:


""Que es lo que mas te preocupa ahora ?""
El replicó de inmediato:
"Poder  exponer para aprobar el curso"
Lo miré a los ojos y le dije :
"A mi lo que más me preocupa en tu caso ... es como llegaste a la situación de no tener grupo en 2 meses  que duró el curso."


El alumno se quedó callado  y yo continué


"Por que crees que nadie te incluyó en su grupo ?" pregunté yo.


"No lo sé profesor . yo soy muy bueno  haciendo presentaciones y exponiendo." respondió y luego el diálogo fue  así....


YO:  "Alguien pudo notarlo ? "
EL:  "No profesor."
YO:  "Fuiste a todas las clases puntualmente ?"  
EL:  "No profesor"
YO: "Participaste en la clase  con opiniones interesantes ?""
EL: "No profesor"
YO: "Ayudaste a algún compañero que estuviera en dificultades en el curso ?"
EL: "No profesor."
YO: "Te ofreciste a enseñarle a algún compañero que estuviera con bajas calificaciones ?"
EL:"No profesor"
YO: "Te preocupaste en conocer a tus compañeros ?
EL: "No profesor"
Entonces lo miré con ternura  y le dije :
"Ahora ya sabes porque nadie te consideró para que estés en su grupo." y continué diciendo :
"Que será lo primero que hagas  en el próximo curso ?"
El alumno se sonrió y dijo:
"Conocer a mis compañeros  y que me conozcan ."
Estaba a punto de contestarle cuando el alumno siguió diciendo.
"...y no solo  eso.... lo voy a aplicar  en mi trabajo y en el condominio donde vivo."




El muchacho expuso por 30 minutos y aprobó el curso.


Yo me quedé pensando . Cuantas veces en la vida pasamos inadvertidos por no mostrarnos , por no aportar , por no ofrecernos,por no colaborar , por no enseñar ,  por no compartir.....






"Se luz donde estés .Hazte conocer... enseñando,compartiendo y colaborando."


Iván Muñiz Rothgiesser
---------------------------------------------------------


 


There were the final oral presentations…. my students were doing their presentations in groups of 4 with 30 minutes per each group…. the last group was already exposing … it was around 10:00 at night.


The last group finished their presentation and the students start leaving while I finished entering their marks into my registry.


Then one of the students approached  me. I noticed that I haven’t seen him presenting in any group.


He said to me: “Teacher, I don’t have a group I’ve made the work alone. Here is my work and want to present it “


I kept looking at him for a little while I said:
“This final work had to be done in a group and that was clear from the first day of classes "
The student responded:


“Yes teacher but I didn’t come to the first class and nobody  warned  me “


I said to him: “and didn’t you communicate with your classmates? "


“Teacher I don’t know any of my classmates. "
He responded and I remained thinking a little while before saying:


"" What is worrying you now? ""
He  immediately said:
“To be able to present my work and pass the course”
I look at him in the eyes and I said:
“What  worries  me more in your case…  is that you have arrived to this situation of not having a group after the 2 months that this course has lasted. “


The student remained quiet and I continued


“So, why do you think nobody included you in their group? ” I asked.


“I don’t know teacher. I am very good making presentations and speeches. “ he  responded and soon the dialogue was like….


I: “Could anybody notice you?”
Student:“None, teacher.”
I: “Were you on time to all the classes”
Student:“No, teacher.”

I: “Did you participate in the class with interesting opinions? ""
Student:“No, teacher.”

I: “Did you help any of your classmates who had difficulties in the course? “
Student:“None, teacher.”

I: “Did you offer to teach any of your classmates who had low marks? “
Student:“No, teacher.”

I: “Did you care to know your classmates?
Student:“No, teacher.”

Then I looked at him tenderly and I said:
“Now you know why nobody considered you to be on a group. “ and I continued saying:
“What will be the first thing you do in the next course?”
The student smiled and said:
“To get to know my classmates and to let them  know me.”
I was on the verge of answering to him when the student continued saying.
“… and not only that…. I am going  to do the same at my work place and the condominium where I live. “




The student did his presentation in 30 minutes and approved the course.


I kept thinking, how many times in our lives we are unnoticed because we don’t   contribute, because we don’t offer help, because we don’t collaborate, because we don’t teach, because we don’t share .....






“Be as light where ever you are. Let yourself be known… teaching, sharing and collaborating. “