viernes, 26 de junio de 2015

LIDERA !! / LEAD !!!

Eran las 10 de la noche , la clase había terminado y los alumnos  se estaban retirando del salón.  Yo estaba sentado en mi escritorio , guardando mis papeles , cuando se me acercó uno de los alumnos  y  me dijo :


"Profesor, una pregunta "


Levanté la mirada  y vi que el alumno se acercaba a mi escritorio  con rapidez.
Cuando llegó a mi sitio se detuvo un momento y luego volvió a decir .
"profesor, una pregunta .....El trabajo final tiene que ser en Grupo ? "
Le respondí de inmediato.
"Si.  El Trabajo final es En Grupo de 5  y todos exponen. Me extraña tu pregunta. Faltan pocos días para la fecha de la exposición ".
El alumno insistió :
"Profesor , le quería pedir un favor, Quiero exponer solo" .
Lo miré con sorpresa y le pregunté :
"Porqué  ? "
El alumno explicó un tanto nervioso.
"Profesor , es que mis compañeros no se ponen de acuerdo  ,  nadie toma la iniciativa , se van pasando los días y no tenemos decidido el tema del trabajo. yo puedo preparar mi presentación y exponer solo, no necesito de ellos "
Lo miré con ternura y luego le dije.
"Mira. En la vida vas a necesitar coordinar con otros para conseguir lo que te propongas.
Te haría un daño si te permito exponer solo. Por que no tomas esta oportunidad y  LIDERAS  tu  grupo de trabajo.  No esperes  a que otros propongan las ideas. Presenta tu idea  y convéncelos de que es la mejor alternativa. Prepárate bien y se  el protagonista.
Lo importante es que  TÚ estés convencido de que es la mejor propuesta."


Me miró  de reojo  y dudó.. luego insistió:  "... profesor , yo no los conozco bien a mis compañeros  del grupo, va ser difícil  convencerlos.,, "
No había terminado la oración cuando  me escuché decirle . " No he dicho que va a ser fácil.  Tu crees que en la vida siempre  vas a trabajar con gente que conoces ? "
"No. Profesor" Respondió.
Hubo un silencio y luego le dije:   "Que es lo peor que podría pasar ?"
El respondió  de inmediato :  "Que no les interese mi propuesta y sigamos como estamos"
Entonces yo repliqué :  "Y que es  lo mejor que podría pasar ? "
El alumno lo pensó un poco y luego dijo :  "Que si les guste y que la exposición sea un éxito " .
Lo miré .... El se sonrió . me sonreí también  y le dije :
"Entonces ... anda  y LIDERA tu Grupo "


El día de la exposición  el alumno salió al frente  presentó  a su grupo y expusieron  el tema que él había propuesto. Me quedé gratamente sorprendido.


Al finalizar la exposición . El alumno se acercó a mi sitio muy contento y me dijo.
"Gracias Profesor . Me hizo ver de otra manera".


Lo vi alejarse orgulloso  y sonriente y me quedé pensando .


Si tienes una buena idea , no trabajes solo , convence  a otros para trabajar contigo . LIDERA !!!

----------------------------------------------------------------------------------------





It was 10 at night, the class had finished and the students were leaving. I was seated in my writing-desk, putting my papers away, when one of the students approached to me and  said to me:

“Professor, a question”

I looked up and  saw that the student approached my writing-desk quickly.
When he arrived at my site stopped a little while and then he said:
“professor, a question ..... Has the final work must be done as a Group? “
I responded to him immediately.
“Yes. The final Work has to be done as a Group of 5 members and all have to expose. I’m surprise by your question, we are very close to the presentation date “.
The student insisted:
“Professor, I would like to request a favor, I want to expose by myself”.
I looked at him surprised and I asked:
“Why? "
The student explained somewhat nervous.
“Professor, my team members do not agree with each other, nobody is taking the initiative, the days are going by and we haven’t agreed on the work’s subject yet. I can prepare my presentation and present it by myself, I do not need them “
I looked at him tenderly and then I said to him.
“Look, in life you are going to need to coordinate with others to obtain your goals.
I would harm you if I allow you to expose by yourself. So, why don’t you take this opportunity and LEAD your team. Don’t wait for others to propose the ideas. Present your idea and convince them that it is the best alternative. Prepare yourself well and be the protagonist.
The important thing is that YOU are convinced that is the best proposal. “

He looked sideways and doubted, then, he insisted: "... professor, I do not know them very well, it’s going to be difficult to convince them. “
He hadn’t finished talking when I heard myself saying: “I haven’t said that it is going to be easy. Do you think that in the life you are going to work always with people that you know? "
“No Professor " he responded.
There was a silence and soon I said to him: “What is the worst thing that could happen? “
He replayed immediately: “That they don’t like my proposal and we continue as we are "
Then I talked back: “And what is the best thing than could happen? "
The student thought a little about it and then he said: “That they like it and that the presentation is a success “.
I looked at him…. He smiled. I also smiled and I said to him:
“Then… Go on LEAD your team “


The day of the presentation the student went forward and introduced his team and they presented the subject that he had proposed. I was pleasingly surprised.


When the presentation finished, the student approached me very happy and he said :
“Thanks Professor, you helped me see things differently".


I saw him go away proud and smiling and I remained thinking.


If you have a good idea, don’t work by yourself, convinces others to work with you. LEAD!